Tehtävänä oli siis tarkastella yritysen, organsaatioiden ja yhteisöjen sosiaalisen median käyttöä. Itse valitsin tutkimuksen kohteeksi kolme terveydenhuoltoalan yritystä.

Facebook

Kaikki tutkimani tahot käyttivät tätä sosiaalisen median sovellusta hyvin aktiivisesti ja ovat selkeästi ottaneet sen merkittäväksi markkinointikanavaksi. Ainoastaan yhden yrityksen profiilista aukesi chat-palvelu sivuille mentäessä. Jokaiselta löytyi monipuolisesti kaikenlaisia terveyteen liittyviä vinkkejä ja muistutuksia esimerkiksi influenssakaudesta. Jokaisen kohdalla kävin läpi myös arvosteluja ja huomasin, että ainoastaan yhdessä on vastattu liki jokaiseen palautteeseen sen vaatimalla arvokkuudella. Toinen taho on keskittynyt lähinnä vastaamaan ainoastaan positiiviseen palautteeseen ja kolmannen arvoisteluihin oli reagoitu vain muutamaan.

Yksi tarkastelluista yrityksistä markkinoi paljon kampanjoistaan, joita ei muiden sivuilta juurikaan löydy. En toki tiedä, onko kaikilla tahoilla olemassa samankaltaisia kampanjoita. Eräässä profiilista löytyi hauskana yksityiskohtana paitsi urheiluaiheinen podcast myös kysymyksiä lasten suusta, joissa lapset ovat saaneet esittää terveyteen liittyviä kysymyksiä ja henkilökunta vastaa niihin.

LinkedIn

LinkedIn-kanavaa käytettiin jokaisessa organisaatiossa myös erittäin aktiivisesti ja julkaisuissa on selvästi ymmärretty se, että kyseinen some-kanava keskittyy ihmisten verkostoitumiseen työmaailmassa. Kahden yrityksen julkaisut koostuvat suurimmaksi osin heidän avoimista työpaikoistaan ja oman yrityksen tapahtumien markkinoinnista.

Kolmas erottui tästä kolmikosta sillä, että julkaisut eivät keskittyneet avoimiin työpaikkoihin, vaan liki kaikki julkaisut liittyivät jotenkin työelämään ja siinä jaksamiseen. Profiilista löytyi myös kysely yhteisvastuutyöstä. Näen tämän positiivisena eroavaisuutena, koska LinkedIn -profiilissahan on erillinen sivu avoimille työpaikoille ja näin ollen julkaisut voivat käsitellä myös muita asioita työpaikkojen ohella.