Taisin jo 1a tehtävässä mainita, että olen aktiivisesti harrastajateatterissa mukana. Aikanaan olen ollut lavalla asti, mutta tänä päivänä vaikutan enemmän kannustavissa taustajoukoissa ja olen toiminut yhteisön some-vastaavana pari vuotta. Facebook -profiili teatterissamme on ollut käytössä jo muutaman vuoden ja se on osoittautunut tehokkaaksi markkinointikanavaksi ensi-iltaan tulevaa näytelmää tälläkin hetkellä mainostettaessa. Pienen kyläteatterin sivustolla 500 seuraaja on aika mahdottoman paljon. Suunnitelmissa on hyödyntää kyseistä foorumia myös esimerkiksi osallistamalla ihmisiä tulevan ohjelmiston suunnittelussa. 

LinkedIn sitävastoin ei tuota mitään lisäarvoa kyseisessä yhteydessä, koska koko toiminta pyörii talkoovoimin ja harrastelijaporukalla. Teatterimme toinen kanava Facebookin lisäksi löytyy Instagramista. 

Omaa opiskelualaa (myynti, markkinointi ja palvelumuotoilu) heijastellen some-markkinointi on tänä tärkeämpää kuin varmaan osataan kuvitellakaan. Myynnin ja markkinoinnin tehtävänä yrityksessä on yhteistyössä etsiä ne oikeat väylät someviidakosta, josta tavoitetaan haluttu kohderyhmä. En tiedä onko niinkään mielekästä pitää yllä kaikkia mahdollisia somekanavia, jos ei yritys niin vaadi, vaan panostaa nimenomaan niiden somekanavien kautta markkinointiin, joista halutut asiakkaat löytyvät. 

Tein vastikää kartoituksen eräälle yritykselle, jossa tietyillä liikevaihtoon liittyvillä spekseillä rajaten tutkittiin alueen yritysten markkinointia. Olin melko lailla yllättynyt siitä, että tutkittavista yrityksistä (133 kpl) liki 20 prosentilla ei ollut minkäänlaista markkinointia internetissä, ei edes omia internet-sivuja. Jotenkin olen pitänyt tällaistakin asiaa itsestään selvänä, että kyllähän nyt jokaisella yrityksellä nettisivut on. Jos nettisivut yrityksellä olivat, niin niihin oli selvästi panostettu, siis edelleen suurimmassa osassa sivuja. Osan sivustoista olisi huoletta voinut deletoida ja aloittaa alusta uusin ideoin. Mutta siihen se sitten jäikin.... Kahden käden sormilla on laskettavissa kuitenkin ne yritykset, joilla oli jonkinlaista some-markkinointia. Yritysten toimiala ei välttämättä vaatinut some-markkinointia eikä niitä nettisivuja, mutta olisin olettanut edes jotain löytyvän. Se oli hyvin herättävä tutkimus.