Otin Moodlessa olevissa keskusteluissa kantaa lisääkö lähimaksuominaisuudet rikollisuutta tai väärinkäytöksiä. On totta, että etenkin pankkikortin joutuessa vääriin käsiin, on rikoksentekijän helppo vilautella sitä lähimaksupäätteille huoletta niin kauan kuin tulee se hetki, että tunnusluku on pakko näppäillä koneeseen. Näin on varmistettu se, ettei varas saa tuhlattua tilitä kaikkia rahoja. Ja juurikin pyöri Facebookissa myös video siitä kuinka helppoa on etälukea kortti, vaikka takataskussa olevasta lompakosta. Uskon itse, että tilillä olevat rahat ovat tarkemman valvonnan alla, kun lähimaksukulttuurista siirrytään mobiilimaksamiseen. On kuitenkin ensimmäiseksi päästävä itse puhelimelle ja sen jälkeen pankki- / maksujärjestelmiin, jotka on mahdollisesti suojattu sormenjälkitunnisteella, koodilla tai kasvojen tunnistuksella. Myönnettäköön, etten ole vielä kyseisiin maksusuorituksiin siirtynyt, vaikka niiden puolesta puhunkin, mutta suuri huoli minusta ikääntyvän ihmiskunnan mukana pysyminen tässä kehityksen virrassa.

Toinen keskustelu johon osallistuin keskittyi siihen kuinka paljon Google kerää ihmisistä tietoa. Jotenkin tuntuu, että ihmiset pitävät uhkana sitä, että meistä kerätään tietoa. Ehkä koetaan, että yritykset astuvat liian lähelle yksilön henkilökohtaista piiriä kerätessään tietoa ihmisistä. Totta on, että yritykset (Google mukaan lukien) keräävät tietoa ihmisistä, mutta pelottavampaa on minusta sen tiedon mahdolliset väärinkäytökset. Olen todennut useasti sen, että Google kuuntelee ihmisten puheita törmäämällä esim. sellaiseen mainontaan, joka on voitu kohdistaa minulle vain puheideni välityksellä. Vaikkakin meistä kerätään ehkä pelottavan paljon tietoa eri tahoilla, niin uskon, että monet suuret tahot pilaisivat oman maineensa sekä menestyksensä käyttämällä tietoja lainvastaisesti sekä yksityisyyttä loukkaavat tietojen väärinkäytökset voivat tuoda mittavat sanktiot yritykselle. 

Työyhteisössä somea käyttävien on huomioitava millainen yksityisyyden suoja profiilissa on. Joissakin somekanavissa voi profiilin tehdä myös yritys-profiilina, jolloin se on muokattu valmiiksi yrityksiä varten. Niiden työntekijöiden, joiden työnkuvaan kuuluu yrityksen somekanavien ylläpitäminen, on huolehdittava siitä että julkaisut eivät ole heidän henkilökohtaisia julkaisuja ja että ne noudattavat yrityksessä sovittua linjaa. Kuvia julkaistaessa on kuvissa esiintyviltä henkilöiltä saatava lupa kuvan julkaisemiseen, näin kunnioitetaan yksilön yksityisyydensuojaa. On myös harkittava julkaisuja tarkkaan, koska somessa julkaistuja asioita ei välttämättä voi  prosenttisesti poistaa ja muistettava olla julkaisematta salassa pidettäviä tai kilpailijaa hyödyttäviä tietoja.

Ajattelen läpinäkyvyyden yrityksessä niin, että kaikki tarvittava tieto on helposti kaikkien saatavilla, myös työtavat ja syyt miksi asioita tehdään tietyllä tavalla löytyvät sovitusta paikasta. Avoimuus sitävastoin tuo mielikuvan siitä, että ollaan avoimia uusille ideoille ja keskustellaan avoimesti projektien suunnittelusta, sen sujumisesta ja mahdollisista ongelmista. Otetaan kaikki mukaan toiminnan suunnitteluun ja käydään keskustelua asioista. 

En oikeastaan ymmärrä mitä tehtävänannossa henkilökohtaisten tiedon jakamisella tarkoitetaan ja missä, niin jätän sen suuremmin kommentoimatta.