On väläytelty mahdollisuutta, että tulevaisuudessa ei olisi useita eri sosiaalisen median kanavia, vaan kaiken syrjäyttäisi jonkinlainen massamedia, joka kattaisi kaiken median. Tämä tarkoittaisi muun muassa sitä, että mitä tahansa internetissä teetkin, se olisi mahdollisimman virtuaalisesti realistinen kokemus  ja sieltä löytyisi myös muita vertaiskäyttäjiä, joiden kanssa keskustella siitä, mitä juuri sillä hetkellä teetkin. Esimerkiksi jos pohdit parturikäyntiä, pystyt omannäköisellesi ihmishahmolle testaamaan erilaisia hiustyylejä ja värejä, pystyisit kysymään muiden käyttäjien sekä ammattilaisten mielipiteitä, voi kartoittaa myös lisäpalveluiden mahdollisuutta ja varaamaan ajan. Varmasti on tulevaisuudessa myös mahdollista osallistua esimerkiksi sukulaispariskunnan häihin virtuaalisesti omalta sohvalta ja sovittaa vaatekaupassa virtuaalisesti omalle avatarille vaatteita ennen ostoa, mutta tuleeko nämä syrjäyttämään sen, että ihmiset haluavat esimerkiksi vaatekaupassa fyysisesti hypläillä tuotteita tai olla fyysisesti läsnä antamassa onnitteluhalauksen hääparille.

Onko tulevaisuudessa puhelimet niinkuin nyt, joista seurataan liki kaikkea vai onko ihmisillä joku yksi laite mikä korvaa tämän hetken tabletin, tietokoneen ja kännykän vai onko ihmisiin itseensä asennettavissa joku mikä mahdollistaa sosiaalisen median tutkimisen ilman kannettavia laitteita. Teknologia kehittyy ja kaikki on mahdollista, mutta se jää nähtäväksi mitä tapahtuu. Sosiaalisen median yleistyminen massamediaksi mahdollistaisi kohdennetumman markkinoinnin, joka saavuttaisi ihmisen aina siellä missä tarvetta olisi eli markkinointiin voitaisiin hyväksi käyttää entistä tehokkaammin esim. ostotottumuksia, mielenkiinnon kohteita,elämäntilannetta ja sijaintia. Sosiaalisen median käyttö muuttaa varmasti myös työkulttuuria entistä vapaampaan suuntaan. Monessa yrityksessä on jo siirrytty siihen, ettei 8-16 työpäiviä enää ole ja palavereita voidaan toteuttaa missä tahansa ja milloin tahansa, mutta tämä vain vahvistuu somen käytön myötä. On kuitenkin joskeenkin pelottavaa se, että osaavatko työntekijät pitää selkeän rajan työajan ja vapaa-ajan välillä vai oletetaanko, että ihminen voi olla töissä 24/7, koska hän voi tehdä työtehtäviään missä vain ja koska vain. 

Jos olet yrityksen palveluksessa, toimit myös omalla tavallasi yrityksen mainoksena. Minkä tahansa kuvan itsestäsi annatkin, se kertoo myös yrityksestä. Niinkuin ihmistenkin välisessä kanssakäymisessä toista tulee arvostaa ja kunnioittaa eikä lytätä tai loukata julkisesti, samalla tavalla tulee kohdella myös työnantajaa. Sosiaalinen media on alentanut  ihmisten kynnystä tuoda oma mielipiteensä julki etenkin negatiivisia asioita käsiteltäessä. Tämä kulttuuri on vahvasti näkyvissä lapsissa ja nuorissa, joille somen kautta kiusaaminen on tullut tutuksi. Jos ei jokaisen omalla kohdalla, niin vähintäänkin jokainen tietää jonkun kiusatun. Kaikenlaiset negatiiviset asiat tulisi aina selvittää somen ulkopuolella. Keskustelua voi ja pitääkin herättää, koska tällöin voidaan osallistaa asiakkaita yrityksen toimintaan ja kehitykseen mukaan. Keskustelu täytyy yrittää pitää mahdollisimman neutraalina ja rakentavana eikä lietsoa keskustelua mihinkään suuntaan. Henkilökunta voi vaikuttaa yrityksen näkyvyyteen jakamalla oman yrityksen markkinointimateriaalia, tapahtumia, kampanjoita, uutisia omissa sosiaalisen median kanavissa. 

Sosiaalisen median nopea muuttuminen voi aiheuttaa hämmennystä yrityksissä.Juuri kun on saatu uusi markkinoinnin some-kanava oikeille uomilleen, niin nurkan takana onkin jokin uusi sometrendi, jolla hyötyisi vielä enemmän. Maailma muuttuu valtavaa vauhtia teknologian kehityksen myötä ja yritysten on mahdotonta pysyä vauhdissa mukana, koska asioiden muuttaminen ja uudelleen suunnitteleminen ei käy hetkessä. Tämän hetken lapset ja nuoret ovat sitä ikäluokkaa, jotka osaavat mukautua hetkessä ja omaksua muuttuvat tavat silmänräpäyksessä, näin ollen heidän ajatusmaailmansa yritysten toiminnan muuttamisesta on aivan erilainen edelliseen ikäpolveen verrattuna. Niin kauan, kun yrityksen johdossa toimii suurien ikäluokkien jälkeläisiä, ei uusien somemaailman mullistuksien omaksuminen käy hetkessä. Tuo ikäluokka kun on joutunut aikuisiällä opiskelemaan koko internet-maailman. 

Koska sosiaalinen media on koko ajan laajeneva käsite, toivon, että pääsen tekemään työtä somen parissa. Olen suunnattoman kiinnostunut siitä, miten sosiaalista mediaa hyödyntäen löydetään oikeanlaisia kohderyhmiä ja millainen voima ihmisiin somemarkkinoinnilla on. Sosiaalisen median maailma ei ole minulle mitenkään selkeä, mutta sen laajuus ja mahdollisuudet ovat sellainen mysteeri, jota tahtoisin päästä jossain työpaikassa ratkaisemaan.